Ford Fiat


Ja hoor, daar issie weer…

Een blog over mn Ford Fiat! Denk je nu “wat voor auto?!” Dan ken je me niet lang of goed genoeg(of beide), wat niet erg is (integendeel misschien zelfs net wie je t vraagt 😀) en verwijs ik je graag naar eerdere blogs over de enige Ford Fiat in Nederland (in mijn bezit!!)

Maar goed. Mn Ford Fiat dus. Niet zonder trots zeg ik dat ik inmiddels weet, jawel, dat het een Fiesta is. T probleem is, na 5,5 jaar consequent “Ford Fiat” zeggen, rolt na t woord ‘ Ford’ het ‘Fiat’ er gewoon erg snel achteraan, zeker in het tempo waarop ik praat. 

Een auto is fijn, maar dan moet er vooral niks mee zijn (kinders t zou zo een slogan voor een autobedrijf kunnen wezen). En mijn toettoet moest voor de “grote beurt.” Trouble dus; Hoewel ik het woord grote beurt normaal met veel positieve dingen associeer..

Wat?! 

Ik dacht aan kapper, schoonmaken van het huis, uitgebreid douchen met zelfonderhoud…waar dachten jullie aan dan? 

Genoeg gelachen. Mn Ford Fiat moest uit logeren dus en dat had ik zolang mogelijk uitgesteld. Ontkenning, doe ik vaker. Terwijl mn toettoet wel enige gezondheidsproblemen had. De kofferbak ging al tijden vanzelf open tijdens het rijden en was niet open te krijgen als je niet reed (en boodschappen inladen in een rijdende auto is gewoon best een uitdaging. Vooral als je alleen bent). Daarnaast was tijdens een stormachtig ritje laatst (door t weer niet door mn spannende rijgedrag, overigens was die storm wel spannend gezien die kofferbak, maar dat terzijde), ineens na een knal (ohoh) een tik te horen. Mn technischer vriendin zei nog “dat is je schokdemper” maar ja dat kost geld dus… ik zette de radio harder. Tik niet meer te horen, problem solved. Oplossingsgericht denken enzo. Mn auto heeft bovendien een schrammetje opgedaan aan zn rechterflank in een of andere strijd. Maar hij reed nog, de radio deed het dus ik ontkende.

Helaas scheen onderhoud nu toch echt noodzakelijk. Iets met verzekering enzo. Ford spamde me steeds intensiever met mail, Sms, telefoon en post (ze zien me graag) en vaders werd ook wat ongeduldig dus vooruit, hij mocht de afspraak maken. En de auto brengen, in de regen, ik ben de beroerdste niet. En dat ik geen wegenwacht meer had (want:van Ford) als ik het niet deed motiveerde , want met mijn kennis van zaken is autohulp onderweg wel redelijk… exact.

Enfin. De Ford Fiat uit logeren. Ik werd blij wakker van het zonnetje de volgende dag, maar de gemiste oproep van de garage deed al vermoeden dat aan al dat geluk snel een einde ging komen. En als de eerste woorden van Erik de garageman dan zijn “er zijn wat problemen met uw auto” dan weet je: mijn volgende probleem heb ik met mn bankrekening. 

But if I’m going down…I’m taking everybody with me. Dus ik vroeg de beste man te zeggen wat er noodzakelijk was. Ik vrees dat ie inmiddels overspannen thuis zit. Voor jullie; een voorbeeld:

Erik de Garagemeneer  “en gezien de staat van de schokdemper die -garagewoorden-” 

Marieke: ‘juist. Wat doet zo’n demper? Is dat nodig? Hoeveel heeft mn auto er?’

Erik de garagemeneer “*stilte* twee… en die dempt dus de schokken. Van drempels en hobbels. Anders gast de rest van de auto stuk”

-lang verhaal met garagewoorden over auto-

Marieke ‘ja ik hoor nu eigenlijk *praat NepChinees* want ik snap hier niks van. Ik vind t belangrijk mn radio het doet en dat mn auto me van a naar b brengt. En u moet me zeggen welke fratsen en shizzles er gemaakt moet worden zodat ie dat doet.’

Erik de garagemeneer: ” ja u radio doet het wel!” 

Marieke ‘I know! Dus hoe zit het met de andere fratsen” 

Nou ja. Zo dus. Letterlijk dit he. En dan 20 minuten. Exact. Dat weet ik want zolang stond koffietijd op pauze.

Lang verhaal kort: in kon de auto de volgende dag pas halen (zelf heen gelopen want: in de zon) en moest een bedrag wegpinnen waar ik nog buikpijn van krijg. Laten we t zo zeggen: de New York droom kan voorlopig de ijskast in.

Maar: auto nieuw dus nu kan ik weer vooruit. Ware t niet dat er ineens lampjes branden en een alarmmelding bleef komen. Ik belde de garage en kreeg een andere man. Ik was zelf erg te spreken over mn uitleg: “vorige week was mn auto bij jullie logeren en heb ik jullie gesponsord met een enorm bedrag, en nu er brand zo’n lampje zoals de lamp van Aladin. Lijkt heel gezellig maar als ik erover wrijf komt er niks geen geest uit, wat jammer is want ik heb wel wensen, en hij zegt dat de motorolie bij de beurt moet vervangen MAAR DIE HEB IK TOCH NET GEHAD?!nou ja mn auto dan ik niet” 

De garagemeneer was even stil en zei: “u bent de mevrouw van de diesel fiesta denk ik? ”

Ha! Ik ben beroemd! (umberto! Nodig me uit!) 

Garageman”U kunt dat zelf resetten dan zet u de auto op contact en drukt u de rem en het gas tegelijk in”

Marieke: “maar dat stuitert ie toch naar voren?!” 

Garageman: “*zucht* nee want je (ineens was ik je geworden)zet de motor niet aan je zet m alleen op contact. ”

Marieke: “hm, dus dan doe ik de stekker in t stopcontact en draai ik hem?” 

Garageman: “sleutel erin, 1 slag draaien en dan de twee rechterpedalen”

Marieke: “precies, juist ja, bedankt!!”

Je moet niet te snel overgaan tot actie dus 2 dagen later toen ik de auto nodig had, probeerde ik het. Koppeling- gas, niks. Nog een keer sleutel 1 tik verder: koppeling-gas, hele hoop herrie. Maar de aladin lamp bleef branden.

De oplettende lezer registreert nu een fout in mn handeling, maar ik dus niet. Sterker nog, niet vies van enige zelfoverschatting dacht ik “die dude van de garage had het verkeerd, zijn niet de rechterpedalen, maar de linker en de rechter.” 

end of story: garageman heeft t gemaakt. REM en GAS mevrouw, niet gas en koppeling. Juist ja.

Tja. Marieke en auto’s….

Author: mariekegroen

~live day by day, from now on...~ #livingthedream Tijd om ook weer te gaan bloggen. (Be)leef de droom met me mee!!!

3 thoughts on “Ford Fiat”

Leave a comment